Bármennyire is szubjektív, ki hogyan viszonyul egy szöveghez, mi ragadja meg a figyelmét, mit visz el belőle, vannak olyan általános szempontok, amelyek szem előtt tartásával nagyobb eséllyel válthatja ki a blogposztunk a kívánt hatást. Az Alright Communications csapat tagjai sokrétű, eltérő tapasztalatokkal rendelkeznek, ezeket elegyítve alakítottuk ki a saját PR kommunikációs elveinkhez illeszkedő szakmai sztenderdünket. Ezeket vesszük most sorra, hogy lásd, mivel tudod fejleszteni a saját kommunikációdat!
A blog céljához rendeld a tartalmat és a stílust egyaránt!
Magától értetődőnek tűnhet, mégis gyakori hiba, hogy egy cég a maga mondanivalójának átadására törekszik, a blog célja a puszta közlendő-közvetítés – holott messze nem egyértelmű, hogy adott mondanivalónak ténylegesen a blog a legmegfelelőbb csatornája, az írott blogposzt az ideális eszköze.
Célt tekintve két lényeges szempontot kell megvizsgálnunk: egyrészt, hogy a blog a weboldal épülése, keresőoptimálás kapcsán történő erősítése mennyire fontos szerepet játszik, ill. hogy a blogon kommunikálandó témánk van-e olyan tartalmas és alaposabb elmélyedést igénylő, hogy feltétlen ezt a megoldást igényelje.
Vegyünk két egyszerű példát! Ha valaki művészkellékeket árul, akkor neki írott blogposzt készítése helyett célszerű lehet képes montázsokat, rövid videókat közzétenni; ezek sokkal szemléletesebb megoldások, továbbá pl. egy ecset használata nem szorul hosszadalmas használati útmutatásra. Ezzel szemben, ha valaki komplett nagyvállalati munkafolyamatok digitalizációjára specializálódott céget üzemeltet, vagy egészestés filmeket forgat, vagy – reálisabban nézve – tördelt szövegrészekben, részleteiben tárja a közönség elé a maga termékének relevanciáját, használatának előnyeit.
Ne akarj főszereplővé válni!
Bármilyen cél szolgálatába is állítsd a blogod, egyet biztosra vehetsz: az emberekazért olvassák el a tartalmad, hogy abból gazdagodjanak, kinyerjék az információt, amire épp szükségük van, inspirálódjanak. Mindig önmagukat, a saját hasznukat keresik az olvasók. Nagy eséllyel te is azért olvasod ezeket a sorokat, mert azt várod, hogy mondjunk valami újat, hasznosat, amelynek saját munkádban való használatával fejlesztheted a PR kommunikációd.
Íráskor mindig ügyelj arra, hogy a magadból átadandó információkat és közléseket ne ragozd túl, csak annyi személyes aspektust használj, amely hitelesebbé, érthetőbbé teszi a mondandód, de ne told el a fókuszt az olvasó érdekeiről!
Kössön kompromisszumot a marketinges és a PR-es szemléletmód!
A PR kommunikációs szakértő tartalomorientált szövegezése és a SEO-optimalizálásért felelős marketinges kolléga matematikai nézőpontja természetes ellentétben állnak egymással: amíg a PR-es szíve vérzik a szóismétlések és a terjedelmi megkötések miatt, sápítozik, hogy ezek az írások embert nem fognak olvasásra késztetni, addig a másik fél azért bosszankodik, hogy miért nem lehet „hasznos” szövegeket írni, amelyek a Google szerint relevánsak.
Nehéz megtalálni az arany középutat, de muszáj! Ha csak a SEO-szempontok érvényesülnek, kattintás után az olvasó elborzadhat az együgyű tartalmunktól, viszont ha nem figyelünk a kulcsszó kívánalmakra, akkor írhatunk bármilyen cirádás, szépirodalmi igényű szöveget, egy lélek nem olvassa majd.
Alkalmazd az arculati elemeket és maradj konzekvens!
Arculatként sokszor csak a betűtípusra, logóra és preferált színhasználatra gondolunk, de ezeknél jóval tágabb azoknak az elemeknek a halmaza, amelyre alkalmazható céges sztenderd. Ügyfeleinknek rendszeresen javasoljuk, hogy szóhasználatot, beszédstílust tekintve is alkalmazzanak saját, egyedi megoldásokat – ezzel megkönnyítve a márka beazonosítását, ill. komplexebb márkakép kialakítását.
Amennyiben van szöveges arculatod, azt nem csak a közösségi médiában, sajtókampányokkor, hanem a teljes integrált kommunikációs mixedben – így természetesen a blogfelületeden is – érdemes alkalmazni.
Légy hű a formátumhoz!
A blogfelületeket az Alright Communications csapatával azért preferáljuk, mert energiabefektetés és megtérülés arányában az egyik legjobb csatornaként funkcionálnak. Rengeteg kreatív ötletet elbírnak, lehetnek szubjektívek – hiszen a sajtónak szánt tartalmakkal ellentétben az objektivitás igénye az olvasókban sem merül fel –, bátran kísérletezhetünk rajtuk. Ugyanakkor szem előtt kell tartanunk, hogy mindenre nem vethető be a blog sem. Ha a saját cégünk hitelességének igazolása a cél, lehet jobban járunk a sajtókommunikációval, ha a szakmai elismertség kivívása, akkor pl. a LinkedIn felületén írt saját poszt lesz eredményesebb.
Amennyiben megfelelünk az előre meghatározott cél mentén, adott tartalmi és formai követelményeknek, nem követhetünk el nagy hibát, de ami ezektől jelentősen eltérő produktum, érdemes más csatornán bevetnünk.
Belevágnál a tartalmaid fejlesztésébe?
Várjuk jelentkezésedet, csináljunk pénzt közösen!
2021.04.19.