Nem számít, milyen márkáért felelsz, a koronavírus okozta veszélyhelyzet próbára teszi. Az Alright csapatával összeszedtük, hogyan tudod leginkább megvédeni a márkádat attól, hogy csorbuljon a róla alkotott kép.
A márkának három aspektusát különböztethetjük meg: az igazán profi cégek fogyasztói, vállalati és munkáltatói márkaképet törekszenek kialakítani egyazon cég bemutatására, pozícionálására. A három márkakép egymástól csak annyiban különbözik, hogy adott szegmensben egyedi, könnyen beazonosítható és megkülönböztethető elemekkel egészülnek ki. (Példa: A Coca-cola fogyasztói márkája számára a Pepsi lesz a nagy versenytárs, munkáltatóként bárki a magyar top5 munkáltató közül, akár IT, akár FMCG vállalatról van szó, így más-más alüzeneteket kell megfogalmaznia attól függően, hogy melyik márkaaspektusból kommunikál).
Minden esetben fontos, és alapjául szolgál a márkáknak:
Miért fontos mindez?
Attól függetlenül, hogy a céged mely márkaaspektusának építését helyezed fókuszba, melyikről kommunikálsz intenzíven, folyamatosan konzekvensnek kell maradnod, tartanod kell azt az elveihez, küldetéséhez – a márkád megóvásának érdekében. Ez a koronavírus okozta rendkívüli veszélyhelyzetben extrán fontos, és extrán nehéz is.
Saját tapasztalatainkat alapul véve PR szempontból vizsgáltuk meg a koronavírus okozta extra kihívásokat, és a kezelésükhöz egyik legfontosabb eszközt, a társadalmi felelősségvállalás kérdéskörét, azaz a CSR-t.
A CSR elvek kialakításáról és jó működéséről
Egy cég folyamatosan kapcsolatban áll a dolgozóival, vásárlóival vagy ügyfeleivel, partnereivel, a működéséhez szükséges szolgáltatókkal, állami szervekkel. Profiljától függően kisebb-nagyobb szeletét eléri a társadalomnak. Egy felelős cég hosszú távú együttműködésre, win-win helyzetre törekszik azokkal, akikkel kapcsolatba kerül, ezért is hajt végre társadalmi felelősségvállalási akciókat, amelyek során visszaad, támogat számára fontos csoportokat.
A társadalmi felelősségvállalási elveket ez alapján meghatározza, hogy:
Ha mindent figyelembe vesz egy cég, akkor az általa érintett társadalmi körnek tud releváns, hasznos és minden márkaaspektusát (azaz fogyasztói, munkáltatói és vállalati márkáját) erősítő segítséget nyújtani. Ezzel mindenki nyer: a cég termékei vagy szolgáltatásai iránt lojális dolgozók és vásárlók közössége jön létre.
Hogy megóvd a márkád, ezt tedd a koronavírus idején
Könnyen belátható, hogy amikor a külső körülmények kedvezők, a cégek nincsenek rákényszerülve arra, hogy a hangzatos elveket kőkeményen betartsák. Vegyünk egy egyszerű példát: ha egy cég azt állítja, számára a legfontosabbak a munkavállalói és az ő jólétük, ennek keretében kitesz a kávézóba egy kosár almát (#egészségmegőrzés) és egy csocsóasztalt (#velünkmókaazélet), mind érezzük, hogy nem az igazi megoldás, de hát végülis nem zavar minket. Amikor viszont ellehetetlenül a munka, mert be kell zárni az üzemet, boltokat, és a dolgozók ott állnak egy fia tájékoztatás, céges állásfoglalás és/vagy jövőkép, ill. anyagi kompenzáció nélkül, akkor kibújik a szög a zsákból.
Mint minden válsághelyzet-kezelés nulladik lépése, hogy tájékoztatást nyújtasz a céged helyzetéről, jövőjéről, tervekről (vagy a tervezés státuszáról) mindenkinek, akivel a céged kapcsolatban van. Értelemszerűen nem kell intim részletekbe bocsátkozni a szalagmunkások előtt, de valamilyen logikus, érthető és előremutató fogódzkodót muszáj nyújtani mindenkinek! Amint a „belső” helyzetet stabilizáltad, lépj egy nagyot, és alakítsd át a márkád tevékenységét a közjó érdekében!
Vedd elő a CSR stratégiádat, és aszerint járj el!
A legfontosabb mind közül: ha korábban a zászlódra tűztél egy nemes ügyet, akkor állj ki mellette! Baj van, segítségre szükség van. Ha képes vagy, tegyél ellene!
2020.04.08.