Kontextusteremtés 1.0: nincs olyan, hogy nincs ötlet!
Header white line

X

Kontextusteremtés 1.0: nincs olyan, hogy nincs ötlet!

Kontextusteremtés 1.0: nincs olyan, hogy nincs ötlet!

Ki ne akadt volna már el a kommunikációs aktivitás tervezésének első pontjánál: miről kommunikáljunk egyáltalán, és hogyan teremtsük meg a megfelelő kontextust? Ha nem világmegváltás a cél (olykor-olykor eltekinthetünk ettől a küldetéstől), elegendő egy frappáns, újszerű, stabilan sajtóképes megközelítés, három Jolly Joker megoldásból is választhatunk, hogy fél órán belül sokpontos javaslatlista álljon a rendelkezésünkre!

 

Egy ideális világban az ügyfél biztosítja a muníciót a kommunikációhoz. Nem csak termékleírást ad, hanem arról sokkal részletesebb tájékoztatást, kutatást, termékhez kötődő felmérést, nemzetközi vállalat esetén anyaházi információkat, tapasztalatot, vállalati szakértőket stb. Ugyanebben a világban a kommunikációs szakember boldogan állíthat össze kommunikációs mixet, benne belső és külső kommunikációs eszközökkel, amelyeket aztán könnyen meg is valósíthat, hogy végül büszkeségtől pirult orcával prezentálhassa a fantasztikus eredményt.

 

Sajnos azonban az esetek többségében ez nincs így. Az ügyfélnek sokszor nincs ideje, kapcsolattartó lévén nincs meg a kellő termékismerete, és nehezen tudja kiharcolni a kommunikációnak is fontos információk publikálásának lehetőségét. Amennyiben csak az időhiány az oka, kommunikációs tanácsadóként kötelességünk, hogy megtegyünk mindent annak érdekében, hogy minél hamarabb, hatékonyabban megszerezzük a szükséges muníciót. Sikertelen próbálkozást követően pedig miénk a feladat, hogy megalkossuk a kommunikációs kontextust, amelyre egyaránt igaz, hogy

 

1. izgalmas,
2. a sajtó szemszögéből érdekes,
3. újszerű,
4. a versenytársaktól különböző,
5. a termék/szolgáltatás előnyeire helyezhetjük benne a hangsúlyt, és
6. akár hosszabb távon is építhetünk rá, pl. több hullámos kommunikációban, esetleg taktikai szinten.

 

Eleget kerülgettük a forró kását, íme a három mindig bevethető megoldás:

 

    1.A „KÉNE VALAMI, DE NE ÖLJETEK BELE SOK ENERGIÁT!”

 

Minden ügynökségnél dolgozó kolléga ismeri a „kellene a hónapban még pár megjelenés/időpontfoglalás/eladás, de már így is túlpörögtük az ügyfelet” helyzetet. Ilyenkor a legjobb barátaink az ún. jeles napok. Beszédes elnevezés: a bármilyen téren nevezetes nap kiváló apropó lehet kommunikációra. Nemsoká lesz a Föld napja? Beszéljünk róla, mennyire jó és környezetkímélő a termékünk! Első mérföldkőhöz érkezett vállalatunk ezen a napon – amely nap arról is nevezetes, hogy X híres költő 150 éve született meg, Y híres találmányt pedig felfedezte egy tudós!

 

A lehetőségek nem végtelenek, de elég széles körből merítkezhetünk. A naptárak.com valamint az ezenanapon.hu oldalak átböngészése nagy eséllyel sikerrel zárul. Vicces, érdekes témakiajánlókhoz, színes kis hírekhez, vagy különlegesebb social media tartalmakhoz kiváló forrás mindkettő!

 

    2. AZ „ÍRJATOK EGY JÓPOFA KÖZLEMÉNYT, AMELYET SOKAN LEHOZNAK!”

 

Adott egy termék vagy szolgáltatás, korlátozott infóval saját működéséről, vásárlóinak és szakértőinek véleményéről. Mielőtt nekiállunk kontextust kreálni, érdemes feltenni magunknak pár kérdést:

 

1. Mi a termékünk, szolgáltatásunk haszna a vásárlók, fogyasztók számára? Mennyiben, hogyan teszi jobbá az életüket?
2. Érdemes lehet termékfókusz helyett kategóriaépítő kommunikációt folytatni? (Főleg, ha olyan egyedi termékről beszélünk, amelyet nem lehet minden sarkon megvásárolni.)
3. Milyen még nem lerágott csont aspektusa van a terméknek, szolgáltatásnak, amely érdekelheti az embereket?
4. A kommunikálandó márkát milyen reputáció jellemzi, amit kivetíthetünk a termékre is?

 

Ha ezen kérdésekre van válaszunk, azaz letisztázott mozgásterünk, ideje felcsapnunk minden adattárak tündérkeresztanyját, a KSH katalógusát! Legyen szó lakhatással kapcsolatos témáról (akár lakástakarék, akár otthoni dekor kiegészítők esetén), vagy a magyarok környezettudatosságát érintő topikokról (például újrahasznosítás útján előállított gumiabroncs vagy épp e-könyv olvasó esetén), találhatunk országosan reprezentatív, friss és sajtóképes adatokat. Bátran használjuk a legobjektívebb(nek tűnő) forrást, amikor csak tehetjük!

 

   3. A KEDVENCÜNK: A „JAVASOLJATOK MÁR VALAMIT, HOGYAN KÉNE EZT KOMMUNIKÁLNI!”

 

Természetesen egy kampány, vagy összetettebb aktivitás esetén nem tudjuk megspórolni a hosszú és fáradságos kutatómunkát. Ám még ezen esetekben is, pláne a szoros határidő nyomására a leghatékonyabb megoldások egyike a médiaaudit.

 

Sajnos sokszor látni, hogy a kollégák úgy hiszik, nekik kell feltétlen ezüst tálcán kínálni a gondosan kidolgozott anyagokat, megközelítéseket az újságírók számára, akiknek a funkciójukat így fénymásolássá korcsosítják. Ez orbitális hiba. Az újságírók érdeklődő, az esetek nagy többségében nyitott és kíváncsi emberek, akik jogosan várják el, hogy a közös cél (=megjelenés) érdekében partnerként kezeljük őket. Az ő céljuk az egyedi, gyorsan előállítható, a felületén releváns tartalom, a miénk pedig, hogy a márka pozitívan tűnjön fel a célközönségünk előtt, releváns témában.

 

Ha tehát elakadunk, a jobb kapcsolatainkat izzítjuk, esetleg azokat, akik a termék vagy szolgáltatás szempontjából fontos véleményvezérek, és kifaggatjuk őket: mi érdekelné még őket a termékkel kapcsolatban, a kapcsolódó fontos ügyek és kommunikációs trendeket tekintve van-e olyan, aminek ő hasznát venné, ha utánajárnánk stb. Eddigi tapasztalataink szerint mindig tudnak olyat mondani, ami új, érdekes, vagy akár meghökkentő. Ha ezen megközelítések nem tüntetik fel rossz színben a márkánkat, mivel nem a tanácstalanságot, hanem a partneri viszonyt és a szakmai tiszteletet kommunikálják az újságírók felé!

 

Neked melyik megoldás tetszik? Keress minket, hogy közösen csináljunk pénzt!

2020.02.24.

Vissza a főoldalra

További olvasnivalók:

Csinálj pénzt Szuchy Brigivel! – interjú

Csinálj pénzt Szuchy Brigivel! – interjú

Elolvasom

5 tipp, hogy eredményesebben blogolj!

5 tipp, hogy eredményesebben blogolj!

Elolvasom

Könnyes szemmel és pornóprémium reklámmal érkezik hozzánk a karácsony

Könnyes szemmel és pornóprémium reklámmal érkezik hozzánk a karácsony

Elolvasom

5 dolog, amit rosszul csinálsz PR kommunikációban

5 dolog, amit rosszul csinálsz PR kommunikációban

Elolvasom

Kinek nem inge, ajánlja fel jótékony célra!

Kinek nem inge, ajánlja fel jótékony célra!

Elolvasom

Az ihlet odaát van! Ezeket az angol nyelvű szakmai oldalakat kövesd!

Az ihlet odaát van! Ezeket az angol nyelvű szakmai oldalakat kövesd!

Elolvasom

Ezeket az oldalakat kövesd, hogy tudd, mi zajlik a PR kommunikáció magyar piacán!

Ezeket az oldalakat kövesd, hogy tudd, mi zajlik a PR kommunikáció magyar piacán!

Elolvasom

5 tipikusan nyári baklövés, amelyet a kommunikációdban elkövethetsz

5 tipikusan nyári baklövés, amelyet a kommunikációdban elkövethetsz

Elolvasom

Sorvezetők a kommunikációs tervezés megkönnyítéséhez

Sorvezetők a kommunikációs tervezés megkönnyítéséhez

Elolvasom

Törekedj arra, hogy izgalmas tartalmat állíts elő!

Törekedj arra, hogy izgalmas tartalmat állíts elő!

Elolvasom

Aki bújt, aki nem, már mindegy: most elválik, mennyire megbízható a márkád!

Aki bújt, aki nem, már mindegy: most elválik, mennyire megbízható a márkád!

Elolvasom

Szorongás helyett: csiszold a tudásod a következő hetekben!

Szorongás helyett: csiszold a tudásod a következő hetekben!

Elolvasom

Céges vészintézkedések a koronavírus miatt: mutatjuk, hogy csinálják az igazán profik!

Céges vészintézkedések a koronavírus miatt: mutatjuk, hogy csinálják az igazán profik!

Elolvasom

Mögötted állunk, mi láthatatlanul működünk!

Mögötted állunk, mi láthatatlanul működünk!

Elolvasom

Csináljunk pénzt! – bemutatjuk mi áll a nyers kimondás mögött!

Csináljunk pénzt! – bemutatjuk mi áll a nyers kimondás mögött!

Elolvasom