Törekedj arra, hogy izgalmas tartalmat állíts elő!
Azt már mindenki tudja, hogy a story telling az egyik legfontosabb megközelítés, amikor tartalmat készítünk a márkánknak. És mégis egyre többször botlunk súlytalan, koncepció és tényleges mondanivaló nélküli kommunikációs aktivitásokba. Tény, hogy a márkánk követőinek figyelmének a fókuszában most a vírushelyzet áll, és hogy a feléjük érkező ingerek mennyiségének csökkenése alakított az eddigi tartalomfogyasztási szokásokon. A lényeg azonban nem változott, tartalomelőállítóként továbbra is a feladatunk, hogy izgalmas, kreatív és hasznos anyagokat engedjünk ki a kezünkből. Content is still king.
Bill Gates már 1996-ban megmondta, hogy a tartalom áll mindenekfelett, és ez az állítás az eltelt kéttucat évben mit sem vesztett az érvényességéből. A kérdés, hogy miből válhat jó tartalom? Mindenből, ha megfelel bizonyos kritériumoknak. Ezek az Alright Communications csapatának tapasztalta szerint:
- Legyen hasznos! Lássunk túl a márkánk hasznán, és koncentráljunk a fogyasztóra, a vásárlóra! A termék vagy szolgáltatás milyen problémájára és hogyan nyújt megoldást? Milyen hosszú távon? Mit ad, ami nem nyilvánvaló? A márkának milyen tapasztalta és tudása van, ami a fogyasztó vagy vásárló hasznára válhat?
- Legyen érdekes! Bár kétségtelenül hasznos tudni, hogy pl. egy ágyneműhuzatot hány fokon érdemes mosni, nem túl izgalmas téma. Ha tudjuk úgy tálalni a topikunkat, hogy az érdekes is legyen, szinte garantált a siker. Helyette egy csomó mást megmutathatunk (ugyanannál a példánál megmaradva): mivel speckó újrahasznosított természetes anyagból készült, kevesebb energiát és vizet kell használni a tisztításához, ráadásul 15 000 mosásig nem roncsolódik a szövet, ezért hosszú évekig számíthatsz rá. A lényeg, hogyan információkat gyűjtsünk csokorba, amelyek érdekelhetik a célcsoportot!
- Legyen szexi! Hiába hasznos valami a fogyasztóknak, ha azt valamilyen formában sablontálaljuk. Legyen szó egyedileg animált infóvideóról, szakértő bevonásával készülő podcastról, vagy csak egy olyan blog bevezetéséről, ahol a dolgozók egyedi sikereit és teljesítményét méltatjuk, mind lehet egyedi, újszerű megközelítése ugyanannak az üzenetnek!
- Legyen beazonosítható az is, ahogyan elmeséled! Egyes vállalatok ezt ún. tone of voice kifejezéssel illetik: a szóhasználat, a megfogalmazás, a tabu kifejezések, a leírás módja, a vizuális elemekben visszaköszönő arculati sajátosságok (pl. színek, formák, betűtípus, közismert hangsorok stb.) mind lenyomatai a márkának – anélkül, hogy közben a márka tökéletességét, fantasztikumát mantráznánk. Vagy nevén neveznénk. Az igazán jól felépített márkák arról ismerszenek meg, hogy márkanév nélkül be tudjuk azonosítani a tone of voice alapján. Azon márkák esetén, ahol ez még nem így működik, arra kell törekedni, hogy kialakítsuk egy ilyet az emberek fejében.
A content marketing – azaz tartalmon keresztüli pozícionálás és elköteleződés növelés – nem újkeletű történet, a PR kommunikáció már a kezdeteitől ezen munkálkodik. Az arculatok kialakítása, a védjegyezés, az egyedi téma- és issue megközelítések, az edukációs törekvések mind szorosan kapcsolódnak a content marketinghez, sőt. Éppen csak a social media előretörése jelenti a változást: általuk a hazai vállalatok is megtapasztalhatják, hogy a klasszikus eladásnövelő marketinghúzások már önmagukban nem elegendők, ha egy cég kommunikációjáról beszélünk.