Megvan a jelenet, amikor Samantha a Szex és New York nimfomán szépsége belibben egy fényűző partiba, indokolatlanul mélyen dekoltált, testhez simuló ruhában, 15 centis tűsarkúban, és mielőtt még kiválasztja aznapi férfivacsoráját, koccint pár befolyásos emberrel? Nos, ilyet nem csinál egyetlen valódi PR-es sem.
A PR-es egyszerre tűzoltó, terapeuta, életmód-tanácsadó, a pletykás Marika a szomszédból, társadalomtudós, betűmágus, pók a hálóban, árnyék a terem sarkában, pénzbehajtó, védőpajzs, jóban-rosszban partner, de szükség esetén habzó szájú Kerberosz. Akkor – és csak akkor – végzi jól a munkáját, ha láthatatlan, ha a nevét csak azok ismerik, akikre reflektorfény irányul, és akik képesek mozgatni azokat a dög nehéz, technikás, drága és túl kevés számú fényforrást.
Ha pedig partiba megy, fekete, elegáns, mégis kényelmes ruhát, rohangászós cipőt visel, hogy mappával a hóna alatt, telefonnal, tollal és sebtapasszal a zsebében, „minden-a-tervek-szerint-halad” mosollyal az arcán pörögjön, és pont annyi és nem több bort iszik.
“JÓ, DE AKKOR MÁR LEHETNÉL MARKETINGES IS!”
Mind ismerjük a bizonyos kék-sárga színű svéd lakberendezési áruházat, amely asztalokat, székeket, ágyat, húsgolyót, meg egy sor mindenfélét árul, de nem kell ezeket felsorolni, tudjátok, miről beszélünk. A marketing és a PR osztálya is azon dolgozik, hogy ott vásárolj két perc alatt összeszerelhető dohányzóasztalt potom pénzért.
A marketing azt mondja: vedd meg, mert olcsó, kényelmes, passzol a lakásodba, bírja a strapát, amúgy meg környezetkímélő demokratikus design révén készült, szóval ez lesz a tökéletes választás. Végül is klasszul hangzik, megveszed. Aztán nagyapa ráül, és kitörik a lába, szerencsére csak az asztalnak, és nem az öregnek. Akkor kidobod a rohadt lábat, meg az asztal maradékát, és irány egy francia konkurens, veszel inkább ott asztalt.
A PR azt mondja, az otthon ott van, ahol megteremted. Az otthon biztonság, kényelem, amihez nem kell sok: csak a te ízlésed, a te ötleteid, és hozzá a termékek, amik révén megvalósítod. Amit amúgy megvehetsz a svéd óriásnál. Azért fontos, milyen dohányzóasztalt veszel, mert este azon társasozol a gyerekeddel, és ott születnek a legfontosabb élményeitek – közösen, boldogságban. Szóval legyen, francnak ne kéne az énidő a gyerekkel meg a kényelmes otthon. Megveszed az asztalt, de nagyapa ráül, és kitörik a lába – szerencsére csak az asztalnak, és nem az öregnek. Akkor fellélegzel, majd visszamész a boltba, és kicserélteted, esetleg veszel egy új fotelt a papának, meg egy szőnyeget, hogy ne csúszkáljanak a bútorok a padlón. Majd elmeséled a barátnődnek.
A marketing elad, a PR pedig bizalmat, hitet és hitelt teremt a márkának – és nem egy terméknek vagy szolgáltatásnak.
A PR akkor működik jól, ha egy cégről, intézményről vagy személyről pozitív kép alakul ki, mert hitelesnek, őszintének és szerethetőnek érzik azt az emberek. Amint ez megvan, megveszik a fotelt, felveszik az akciós személyi kölcsönt, vagy felkérik tanácsadónak a szakit.
A PR mondanivalójának a határa a csillagos ég, de főleg a céges és a saját morális megfontolásaink, értékrendünk és racionalitásunk. Eszköztára mára megegyezik a marketingével, mégis másképp kommunikál rajtuk keresztül.
Úgy gondoljuk, hogy a PR és a marketing kéz a kézben jár: hiteles és megbízható márkára szükséged van, ha terméket vagy szolgáltatást akarsz értékesíteni. Ugyanakkor a szimpátiából nem lesz feltétlen vásárlás, a marketing teszi fel az i-re a pontot. A csapatunkkal azon vagyunk, hogy minden ügyfelünknek megtaláljuk a tökéletes elegyet.
Mit gondolsz, csinálunk pénzt? 😉
2020.02.24.